פתרונות בלתי פורמליים להתמודדות עם בעיית קשב וריכוז אצל נערים

פתרונות בלתי פורמליים להתמודדות עם בעיית קשב וריכוז אצל נערים

הפרעות קשב וריכוז זו תופעה שקיימת אצל לפחות 5% מהנערים, והיא שכיחה יותר אצל בנים מאשר אצל בנות פי 3. אבחון מוקדם של הפרעות קשב וריכוז מאוד חשוב ומאפשר לטפל בבעיה בצורה יעילה וכך למנוע נזקים אפשריים מבחינה לימודית, התפתחותית וחברתית.

להפרעות קשה וריכוז יש תסמינים קליניים אשר לרוב מופיעים כבר בגיל הגן, ביניהם: חוסר שקט, חוסר משמעת, התפרצויות בכי זעם, חוסר ריכוז, חוסר יכולת או רצון להשלים משימות, קושי לציית לחוקים, נטייה להסתגרות ואנטי חברתיות. לפעמים לנערים עם הפרעות קשב וריכוז יש נטייה גבוהה יותר להתמכרויות, להתנהגות אלימה ולביצוע מעשים לא חוקיים. הם מעורבים הרבה יותר בתאונות דרכים, שכן נוטים לציית פחות לחוקי תנועה, ובכלל מעורבים יותר בתאונות באופן כללי.

כיצד מטפלים בהפרעות קשב וריכוז?

להפרעות קשב וריכוז יש השלכות שונות והטיפול בהן צריך להיות רב מערכתי ולכלול טיפול תרופתי, חינוכי ורגשי. בעוד שהאבחון והטיפול התרופתי מסופקים על ידי חוק הבריאות הממלכתי, החוק אינו מחייב את המדינה להעניק טיפולים תומכים לנערים או למבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. ההתמודדות עם הפרעה זו מאוד מורכבת ולא פעם מעמידה את הנערים בפני אתגרים שונים ושמה אותם בסיטואציות שליליות. ללא הכלים המתאימים, לא תמיד כל הנערים יוכלו להתמודד בצורה הטובה עבורם ביותר, מה גם שהדימוי העצמי שלהם לא תמיד גבוה, הם מתמודדים הרבה עם כישלונות ומתקשים לפרוץ את מעגל התסכול ובאמת להביא לידי ביטוי את כישוריהם לעולם.

החשיבות של טיפול רב מערכתי

בישראל חיים אלפי מתבגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, וטיפול בבעיה מאפשר להתמודד עמה טוב יותר. הטיפול חייב להיות רב תחומי ולכלול שיתוף פעולה בין כל הגורמים המטפלים כדי להשיג את התוצאות הרצויות. על טיפול רב מערכתי לכלול טיפול תרופתי, טיפול רגשי בנער ובמשפחתו, הבניית התנהגות והדרכת הורים. כמו כן חשוב מאוד שתכנית הטיפול תותאם לילד ולצרכיו הייחודיים באופן אינדיבידואלי. חשוב לזכור שלילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז יש פוטנציאל להצליח במידה רבה בכל תחומי החיים, להשתלב בחברה, להתברג לתפקידים מובילים ולממש את כישוריהם הייחודיים באמצעות סביבה תומכת וטיפול מתאים.

פתרונות בלתי פורמליים להתמודדות טובה יותר עם הפרעות קשב וריכוז

נערים עם בעיית קשב וריכוז לא פעם מתמודדים עם תסכולים וכישלונות הרבה יותר מנערים אחרים. כתוצאה מכך הדימוי העצמי שלהם נפגע, כמו גם תחושת המסוגלות העצמית שלהם. לכן חלק בלתי נפרד מתכנית הטיפול צריך לכלול פעילות מעצימה שתעזור להם להבין מי הם ולמה הם מסוגלים ותעניק להם את כל הכלים הנחוצים כדי להתמודד טוב יותר עם המציאות המורכבת של חייהם ולממש את הפוטנציאל הטמון בהם. סדנאות שחושפות אותם לתחומי עניין מגוונים יכולות לעשות פלאים ולהוביל לשינוי אמיתי, לעזור להם לרכוש יותר ביטחון עצמי, להכיר עולמות תוכן שלא ידעו שקיימים, ללמוד לפתח את הכישורים שלהם ולממש את מלוא הפוטנציאל שטמון בהם.

טיולי קונספט, אתגר וחוויה

סדנאות העשרה לנערים

גיל ההתבגרות זו תקופה מכרעת בעיצוב בני נוער וגישתם לחיים, ולכן זהו זמן אידיאלי להטמיע ערכים ולפעול ליצירת שינוי. סדנאות העשרה עוזרות לנערים להתמודד טוב יותר עם גירויים ופיתויים שליליים, כמו גם עם לחץ חברתי. בנוסף, הן יכולות להעשיר את עולמם ולגעת בתחומי העניין שמעניינים נערים ונערות בגיל הזה באופן כללי. בין הסוגים של הסדנאות מהם ניתן לבחור:

  • סדנא להתמודדות עם לחץ חברתי
  • סדנת העצמה דרך פעילות odt
  • סדנת ניווטים ותקשורת
  • סדנת משחק מול מצלמה והתמודדות עם פחד קהל
  • סדנת סטיילינג
  • סדנת צילום בסמארטפון

הסדנאות השונות מועברות בצורה חווייתית ומעניינת, ומותאמות במידה רבה לגיל הנערים. חלקן מעניקות כלים להתמודדות עם מצבי חיים וסיטואציות שאופייניות לגילאים הללו, בעוד שאחרות חושפות את הנערים והנערות לעולמות תוכן שונים כמו צילום, סטיילינג, משחק ועוזרות להם לפתח את הכישורים שלהם ולממש את הפוטנציאל הטמון בהם. לבחירה נכונה של סדנאות יש חשיבות רבה, ככל שהיא תתבצע בצורה מדויקת ומותאמת אישית, כך ההשפעה תהיה גדולה יותר במידה משמעותית.

טיולי קונספט, אתגר וחוויה

דרך בלתי פורמלית נוספת להעצים את הדימוי העצמי ואת תחושת המסוגלות של בני נוער בעלי הפרעת קשב וריכוז היא על ידי טיולים חווייתיים ומאתגרים שבמהלכם הם יוצאים מאזור הנוחות ויוצאים למסע שחושף אותם להתמודדויות שונות. ישנם טיולים בקונספט של הישרדות אשר נמשכים לשלושה עד חמישה ימים ובסופם הנערים ממש חוזרים למציאות שונה ומגיעים לתובנות שיישארו עמם כל החיים, וישנם טיולים יותר קלילים שבמהלכם המשתתפים עוברים פעילויות מאתגרות, סדנאות שטח, בישולי שדה, משימות ועוד. ההתמודדות עם הטבע ועם חוויות שונות במהלך הטיול מאוד מעצימה, סדנאות ההישרדות מתאימות לבני נוער עם הפרעות קשב וריכוז ובעלי צרכים מיוחדים כי הן מציעות חוויה בלתי נשכחת ומעצימה שממש תשנה את הגישה לחיים.

תכנית פעילות שנתית

אם באמת רוצים להוביל לשינוי בחייהם של בני נוער הסובלים מבעיות קשב וריכוז, תכנית פעילות שנתית זו הדרך. במקום טיול שנמשך רק לכמה ימים, או סדנה שאורכת מקסימום חמישה מפגשים, הנערים משתתפים בתהליך ארוך ומשמעותי שנותן להם הזדמנות אמיתית לשינוי התנהגותי לצד שינוי של דפוסים קיימים. מטרת התכנית היא לגרום לנערים להאמין יותר בעצמם וביכולותיהם האישיות ולתת להם כלים שיאפשרו להם להתמודד עם מצבים קיימים ואף לשנות אותם. הפעילות מתקיימת בכפוף לנהלים מאוד ברורים שאין להתווכח עליהם, מה שמוביל לתיאום ציפיות ולמשמעת גבוהה. בתום התכנית החניכים מקבלים גם תעודת סיום והערכה, מה שיעצים את תחושת ההצלחה והמסוגלות שלהם ויעזור להם לממש ולמצות את יכולותיהם הייחודיות, להשתלב בחברה ולהגשים את היעדים והשאיפות שלהם.

צרו קשר