מה זה ODT?

מה זה ODT

בזמן האחרון המושג ODT הופך להיות יותר ויותר נפוץ, ונתקלים בו בעיקר כאשר מחפשים פעילות גיבוש. ODT אלו ראשי תיבות של Out Door Training ולמעשה פעילות זו נחלקת לשני עקרונות מנחים חשובים:

  • OUTDOORהסביבה שבה מתבצעת הפעילות. בפעילות זו המשתתפים יוצאים מהמרחבים הסגורים של המשרד או הכיתה אל המרחבים הפתוחים של הטבע. כאשר הפעילות יכולה להתקיים ביעדים שונים ומגוונים.
  • TRAINING המשתתפים מתנסים בפעילויות אתגריות מגוונות ומשימות בחיק הטבע.

הרעיון המרכזי של פעילות ODT

פעילות ODT מעודדת את המשתתפים לצאת מאזור הנוחות שלהם, מהסביבה בה הם מרגישים נוחות וביטחון, אל סביבה פחות מוכרת ושונה פיזית מהסביבה בה נמצאים כל יום. בסביבה החדשה המשתתפים מתבקשים לבצע משימות שונות, מנטליות ופיזיות, ולמעשה מתנסים בהצלחה או כישלון. בדרך זו המשתתפים צוברים התנסויות חדשות, אותן המדריכים עוזרים לתרגם ללמידה, העצמה אישית, שינוי של תפיסות קיימות והיכרות עם ערכים חדשים.

המשימות כולן מתקיימות בחיק הטבע, תחת כיפת השמיים ובמהלכן המשתתפים לומדים כיצד לקחת אחריות, לעבוד כצוות, לגלות מנהיגות, לתקשר טוב יותר עם חברי הקבוצה, לקבל סמכות ולהתמודד עם מצבים שונים, לרבות מצבי חוסר וודאות. 

כיצד הפעילות מתבצעת?

לרוב פעילויות ODT מתקיימות בקבוצות כאשר המטרות מוגדרות בהתאם לקבוצה עצמה ולמטרות המפגש בפועל. אותן המטרות מושגות על ידי המדריכים שמנחים את הפעילות, רובם ככולם בעלי הכשרה מתאימה, כאשר בסוף כל משימה מתבצע עיבוד של החוויה על ידי סיעור מוחות ושיח, ולאחר מכן עוברים למשימה הבאה. גם לפני המשימות מתקיים שיח על מנת לבנות אסטרטגיה משותפת לצליחת המשימה. בסוף הפעילות מסכמים את החוויה ומכריזים על הזוכים.

יוצאים מאזור הנוחות לאזור השינוי

היציאה מאזור הנוחות מאפשרת לשינוי להתחולל כאשר הפעילות אפקטיבית הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. בטווח הקצר המשתתפים מיישמים את תוצרי הלמידה במהלך המשימות הבאות, ובטווח הארוך, תוצרים אלו הופכים לכלים אפקטיביים ליישום בחייהם של המשתתפים. ככל שהסביבה שונה ומאתגרת יותר מהסביבה המוכרת והיומיומית של המשתתפים, כך לפעילות יש יותר ערך ופוטנציאל להפוך את ההתנסות להרבה יותר מעצימה בזכות ההישגים שהושגו וההצלחה בביצוע המשימות.

 

איך יודעים באיזו פעילות לבחור?

יש נטייה לחשוב ש- ODT זו פעילות גופנית שמתקיימת בחוץ אבל בפועל יש המון סוגים של פעילויות ויש להתאים בין סוג הפעילות לסוג הקבוצה ולמטרות שרוצים להשיג. לכן חשוב מאוד להתייעץ עם חברה שמבינה בתחום ושיש לה ניסיון מעשי בתכנון פעילויות ODT כך שתוכל לבנות עבורכם תכנית שתשיג את המטרות שהוגדרו מלכתחילה. מומחים לסוג זה של פעילות ידעו כיצד לקחת את הקבוצה למקום הנכון, בזמן הנכון, כדי לעזור לבנות אותה ולאפשר למשתתפים לזכות לחוויית הלמידה הטובה ביותר, מבלי לגרום לריבים, סכסוכים או חלילה לפירוק של הקבוצה.

לומדים דרך משחק והתנסות

הלמידה החווייתית היא חלק בלתי נפרד מהפעילות כאשר לרוב המשחקים מדמים סיטואציות מחיי היום יום של המשתתפים. באמצעות משחק המשתתפים מצליחים להוריד מחסומים ומגננות, הם שוכחים את המסכות המאפיינות את התנהגותם ומתמסרים לתהליך ולעצמם הרבה יותר.

כאשר הקבוצה עסוקה בעשייה ושקועה במשחק אפשר גם לראות מבחוץ את הדינמיקה הקבוצתית ולאחר מכן לדבר בצורה גלויה על מה שקורה בפועל, בשלב העיבוד. התובנות שמושגות לאחר כל משימה הן אישיות וקבוצתיות כאחד, ואותן המשתתפים לוקחים עמם למשימה הבאה ולחייהם בכלל.

העיבוד והשיח לאחר כל משימה חשובים לאין שיעור, שם מתרחשת הלמידה המשמעותית ולכן מאוד חשוב לבחור במנחים מקצועיים ובעלי הכשרה מתאימה אשר יודעים לשקף לקבוצה אמיתות על התנהלותה ולעזור לה להפיק לקחים. הפקת הלקחים חשובה לשינוי המצב וזו נקודה חשובה שיש לתת עליה את הדעת כאשר בוחרים את החברה והמנחים שיעבירו את הפעילות.

פעילות ODT

למי זה מתאים?

פעילות ODT מתאימה לסוגים שונים של משתתפים, ביניהם –

  • סדנאות וימי גיבוש לצוותים ועובדים פעילות ODT מתאימה לסוגים שונים של משתתפים. אפשר להזמין אותה לצוותים של עובדים או כסדנת גיבוש, בין אם כסדנה מתמשכת לתקופה מוגדרת ובין אם כפעילות חד פעמית. סדנאות ODT נחשבות למוצלחות מאוד כי הן מאפשרות לעובדים להכיר יותר טוב מחוץ לשעות העבודה, לגלות את החוזקות האישיות שלהם ולהבין טוב יותר כיצד הם תורמים לקבוצה.
  • סדנאות לבני נוער ניתן להזמין סדנאות ODT גם לבני נוער וילדים. במקרה זה, הפעילות תהיה מתונה יותר, והמדריכים יהיו מנוסים בעבודה עם משתתפים צעירים. פעילויות אלו נחשבות למאוד מגבשות וניתן להתאים אותן באופן אישי למשתתפים. פעילויות מסוג אלו מאפשרות למשתתפים לגלות את כוחם ולהבין כיצד יכולים לתרום לקבוצה. השפעתה של הפעילות נשארת לאורך זמן והופכת את הקבוצות שהשתתפו בה להרבה יותר מגובשות ומחויבות. גם כאן ישנה אפשרות לתאם פעילות חד פעמית או סדנה מתמשכת של כמה מפגשים.
  • פעילות לנוער בסיכון ולבני נוער עם הפרעות קשב הקשיים של נוער בסיכון או נוער שמתמודד עם הפרעות קשב באים לידי ביטוי בכל תחומי החיים, בחברה, במשפחה, בלימודים, בזוגיות ועוד. פעילויות ODT אפקטיביות גם בזרה הזאת כי הם מאפשרים למשתתפים לזכות בחוויה מעצימה בעזרת משחקים שמדמים סיטואציות מהחיים. החוויה מאוד משפיעה על המשתתפים ומסייעת לשפר את התפקודים בכל תחומי החיים, במיוחד כאשר מדובר בתהליך ממושך של כמה מפגשים.

אילו סוגי פעילויות ODT יש?

הפעילות הנבחרת משתנה מקבוצה לקבוצה ונבחרת בהתאם לסוג הקבוצה והמטרות שהוגדרו מראש. כמו כן ישנן הבדל בין פעילות חד פעמית לבין סדנה מתמשכת אשר שואפת להטמיע את השינוי באופן יותר עמוק. בין סוגי הפעילויות שיש:

  • טיולי ג'יפים
  • גלישת חול
  • טיסה בכדור פורח
  • שייט תענוגות
  • גלישה על סאפ
  • טיולי RZR
  • שייט אתגרי בקיאקים
  • פעילות גיבוש אתגרית
  • תחרויות שונות
  • חדרי בריחה
  • חציית הכנרת עם רפסודה
  • המרוץ למיליון
  • ארוחה בשחקים
  • משחקי ODT
  • ועוד…

הפעילות מתקיימת בטבע, האווירה בלתי פורמלית, מעודדת, תומכת ומשוחררת כאשר בסוף מפיקים לקחים ולומדים כיצד ניתן ליישם את אותם הלקחים בפעילות הבאה ובחיים באופן כללי.

פעילות חד פעמית או סדנה מתמשכת?

פעילות ODT מתאימה הן כחוויה חד פעמית מגבשת והן כסדנה מתמשכת לפרק זמן שהוגדר מראש, בהתאם לציפיות ולמטרות שהוגדרו על ידכם. הבחירה תלויה מאוד במטרות שאותם אתם שואפים להשיג ולסוג הקבוצה, כאשר אנשי המקצוע המומחים של החברה יוכלו לכוון אתכם לעבר הבחירה הנכונה ביותר ולבנות עבורכם תכנית שמותאמת אישית לצרכים, לרצונות ולציפיות שלכם.

החשיבות של חברה מקצועית

כדי להפיק את המרב מהפעילות ולהבטיח שהיא באמת תהיה אפקטיבית, חשוב מאוד לבחור חברה מנוסה ולה מנחים מיומנים ובעלי הכשרה מתאימה. בעזרת שיח מקדים, המדריכים ידעו כיצד להתאים את הפעילות לציפיות ולניסיון של המשתתפים עצמם, יפעלו כדי לגוון להם אם עברו בעבר התנסות דומה, ויעשו את הכל כדי שהמשתתפים יפיקו את המרב מהחוויה.

למנחים יש תפקיד מאוד חשוב בהצלחת הפעילות, כאשר תהליך הפקת הלקחים בין המשימות השונות ובתום הפעילות חשוב לאין שיעור. כמו כן גם להתאמת הפעילות לסוג הקבוצה יש חשיבות גדולה, חשוב מאוד להוציא את הקבוצה מאזור הנוחות אל אזור השינוי אך לא להוביל אותה לקצה גבול היכולת שלה, כי אז אפשר לגרום ליותר נזק מאשר תועלת. לכן למקצועיות ולניסיון של החברה יש תפקיד חשוב ואין להתפשר על כך.

צרו קשר