גיבוש צוות עובדים – איך עושים את זה בצורה יעילה ופרודוקטיבית

אירועי קונספט – רעיונות לאירוע מושלם!

כל מנהל יודע שאחד הנכסים הגדולים ביותר של הארגון אלו הם העובדים. כאשר העובדים מגובשים, בעלי מוטיבציה גבוהה ומיומנות, הם יתרמו המון להצלחתו של הארגון. לעומת זאת, עובדים שנמצאים במחלוקת, אינם מצליחים להגיע להסכמות, וכתוצאה מכך מתקשים להשיג מטרות משותפות, עלולים לפגוע בתהליך העבודה עצמו, בתפוקתו וברווחיותו של העסק.

לכן הצורך בשיתוף פעולה ממש מחייב וכדאי להקדיש את כל האמצעים כדי לגבש את הצוותים ולשפר את שיתוף הפעולה וההרמוניה ביניהם. איך עושים זאת? הדבר דורש מכם להיות מעט יצירתיים ואף להיעזר באנשים המתאימים.

ערבי גיבוש

אחת הדרכים לגבש את צוות העובדים היא על ידי ערבי גיבוש. כאשר יוצאים מחוץ לכותלי המשרד, ומבלים זמן משותף באווירה פחות פורמלית, אפשר לשפר במידה ניכרת את מערכות היחסים בין עובדי המשרד. יש כל מיני סוגים של ערבי גיבוש, ולכל אחד יש את היתרונות שלו, בין הסוגים הפופולריים מכולם:

  • ערבי גיבוש פאסיביים – בסוג זה של ערבי גיבוש העובדים משתתפים באופן פאסיבי כצופים בהרצאות, הופעות, מופעים, הצגות וכדומה.
  • ערבי גיבוש חצי אקטיביים – בסוג זה של ערבי גיבוש העובדים משתתפים חלקית בפעילות, כמו למשל בסדנאות על סוגיהן השונים, במהלכם חלק צופים וחלק משתתפים.
  • ערבי גיבוש אקטיביים – בסוג זה של ערבי גיבוש העובדים שותפים מלאים בפעילות ובמהלכם כל העובדים אקטיביים באותה מידה בו זמנית.

לגיוון יש חשיבות

מומלץ מאוד לגוון לעובדים ובכל פעם שעושים להם פעילות גיבוש לבחור בסוג אחר. לא משנה באיזה סוג של קונספט תבחרו, כל יום או ערב גיבוש טומן בחובו יתרונות ויאפשר לעובדים לתקשר בצורה הרבה יותר פתוחה, נטולת עכבות ופחות פורמלית. לכן זו פעילות חשובה שעוזרת לעובדים לחדש כוחות, לבנות מערכות יחסים חדשות ולמלא את עצמם באנרגיות מחודשות שאותן יביאו עמם למשרד.

מה התועלות של ערבי וימי גיבוש?

לערבי וימי גיבוש יש המון תועלות ובדיוק זו הסיבה שהם כל כך יעילים לגיבוש העובדים. ערבי גיבוש תורמים להיכרות עם העובדים ולשיפור יכולות התקשורת ביניהם. ברוב המקרים חיזוק הקשרים מתבצע על ידי משימות פיזיות ומנטליות שדורשות מהעובדים להתגייס , לשתף פעולה ולהכיר טוב יותר האחד את השני.

פותחים עם תרגילי היכרות

כדי בכלל שיהיה אפשר לצאת לדרך, צריך קודם כל להכיר. לכן אם רוצים שערב הגיבוש יהיה יעיל ופרודוקטיבי, צריך להקדיש זמן מיוחד לתרגילי היכרות. תרגילי היכרות גם יעזרו לכלל העובדים שהתכנסו לדעת יותר פרטיים בסיסיים זה על זו, וגם להרגיש יותר נינוחים במהלך הפעילות, להשתחרר, לחוש יותר ביטחון ולהשתתף בצורה יותר אקטיבית.

חיבור בין גוף לנפש

כאשר אנו יותר פתוחים לחוויות שונות ומגוונות אנו משאירים בצד תכונות כמו חשדנות, קנאה, חוסר ביטחון, ושלל תכונות אשר ברוב במקרים, לא יקדמו אותנו כצוות לשום מקום. בעיקר אם אנו לא מכירים בהן. מנגד, אנו מקדשים תכונות כמו אמפתיה, פרגון, ביטחון עצמי, מסוגלות, סבלנות והקשה לאחר. עם זאת, כד להגיע לשם כצוות עלינו לצאת למסע שיעזור לנו במשימה ושבעזרתו נצליח להיפתח הרבה יותר ולהרגיש תחושת אחריות רחבה. ישנם כיום כל מיני שיטות יעילות לגבש את העובדים, כאשר הדרכים היעילות ביותר משלבות בין גוף לנפש, הפיזי והמנטלי. כלומר מחד היכולת לדבר ולספר דברים לחברי הקבוצה ומנגד, המגע הפיזי שגם הוא מקרב לכשעצמו כאשר נעשה במידה ובמינון הנכון.

  • פעילות גופנית מקרבת – ברוב המקרים הפעילות הגופנית היא הדרך להתחיל. המגע בין בני אדם מאפשר קרבה פיזית ולא בכדי אנו משתמשים בו כד לברך לשלום, לבטא אהבה, חיבה וחמלה. לכן פתיחות פיזית יכולה לעזור לנו להרגיש יותר קרובים ומחוברים, והיא מגבירה את תחושת האמון בין אנשים. תכונות אלו תגלו כמאוד חשובות, במיוחד אם ברצונכם לבסס עבודת צוות. לכן הרבה פעמים עסקים וארגונים משתמשים בפעילויות גיבוש פיזיות, כדרך לגבש צוותים.
  • שיח מעצים בין המשתתפים – לאחר שמבצעים פעילות פיזית ומתקרבים יותר, זה הזמן לעבור לשלב הבא, והוא לייצר פתיחות ברמה הנפשית. הדרך להשגת המטרה קצת יותר עקלקלה ונדרש לנקוט במשנה זהירות. כאן יש חשיבות עצומה למנחים של הפעילות, והם משחקים תפקיד מרכזי. עליהם להיות כמה שיותר מנוסים ולדעת כיצד לשאול את השאלות הנכונות ולהנחות את השיח, כדי לשקף למשתתפים רבדים שונים. היכולת לשתף ולהיפתח בפני הקבוצה חשובה לאין שעור, יכולה לקדם את השיח בצורה משמעותית, לאפשר לשותפים בתרגיל להפיק לקחים וללמוד מההתנסות, ולסגל לעצמם תובנות חדשות שאותן ייקחו עמן ועל פי הן יישק דבר בעתיד.

עידוד לשיתוף פעולה בין המשתתפים

יום גיבוש יעיל ופרודוקטיבי יכול לתרום המון, הן לעובדים עצמם והן לעסק, במיוחד כאשר הוא מקדם משימות קבוצתיות. אך כדי שהמשימות הקבוצתיות באמת יניבו את הפירות הרצויים, מומלץ להגביל אותן בזמן, ולאו דווקא למטרת תחרות, אלא רק כדי לאפשר לעובדים להתגבש סביב המטרה, להעצים את מידת האחריות והשותפות ולגרום לכולם לעבוד יחד כדי להשיג את היעדים שהוגדרו. שיתוף פעולה דורש מכל הקבוצה להירתם ממש, לשים לרגע את האגו בצד ולפעול יחד. כי רק כך יושגו תוצאות טובות יותר. אגב, גם אם היה קושי להתגבש ולשתף פעולה, זו תהיה חוויה מעצימה שרק ניתן ללמוד ממנה גם כן. בשיח הסופי יחשבו המשתתפים על רעיונות שיעזרו להם לשנות את המצב בעתיד, ולפעול כדי לשתף פעולה טוב יותר במשימה הבאה.

שיפור התקשורת בין המשתתפים

תקשורת היא אחד הכלים החשובים ביותר שכל קבוצה יכולה לרכוש. לכן אם רוצים שפעילות הגיבוש תהיה אפקטיבית יש לקדם תקשורת טובה יותר בין המשתתפים. הדבר אומר שכאשר חבר לקבוצה מדבר מקשיבים לו, שמתרכזים בביצוע המשימות ובניתוחן לאחר מכן, שנמנעים מהסחות דעת, מוויכוחים מיותרים ומהיעדר קשב, ולא מבזבזים את הזמן סתם. פיתוח היכולות התקשורתיות והקשבה נוכחת ואקטיבית יכולות לעשות פלאים לכל צוות עובדים ולעזור להם להרגיש הרבה יותר מאוחדים ומגובשים.

צרו קשר