סדנאות העשרה לבני נוער

סדנאות העשרה לבני נוער

סדנאות העשרה פותחות בפני בני נוער פתח לעולם של הזדמנויות בלתי מוגבלות, מלמדות אותם על עצמם ועל הסביבה שבה חיים ומסייעות לשנות דפוסי התנהגות שליליים או לחלופין, להימנע מהם כליל. בנוסף הן חושפות את בני הנוער למצבים שונים בחיים, מציעות המון יתרונות ורק יכולות לתרום לבני נוער בגיל ההתבגרות.

לסדנאות העצמה ישנם יתרונות רבים, ביניהם:

  • יצירת תחושת שייכות – סדנאות העשרה לבני נוער מעצימות את תחושת השייכות ועוזרות להם להכיר ילדים מחוץ למסגרת הבית ספרית או מקום המגורים. כאשר בני נוער נחשפים לקבוצות ילדים עם רקע שונה יהיה להם קל יותר למצוא את המקום שלהם וליצור קשר עם משתתפים אחרים.
  • שיפור הכישורים החברתיים – סדנאות העשרה יעזרו לבני הנוער לשפר את הכישורים החברתיים שלהם. מעבר לעובדה שהם יתקיימו עם בני נוער נוספים, הפעילות עצמה מקדמת שיתוף פעולה, תמיכה וכבוד הדדי. לכן סדנאות יהפכו את הנערים לבטוחים יותר ליצור קשרים בכוחות עצמם.
  • הפיכת הלמידה למהנה – יש סדנאות שנותנות כלים בצורה עיונית ויש כאלו שמעניקות את הכלים בדרך הרבה יותר אתגרית וחווייתית. הסוג השני הופך את הלמידה להרבה יותר מהנה. הנערים עסוקים ומגיעים לתובנות שונות, תוך כדי התנסות והתמודדות עם מצבים שונים.
  • בניית ביטחון עצמי – התמודדות עם חוויות מאתגרות ופעילויות מובנות מסוגים שונים יעזרו לבני הנוער ללמוד יותר על עצמם, על הסביבה שלהם, על היכולות שלהם. הם לומדים להסתדר בכוחות עצמם ורוכשים כלים שונים שמעצימים אותם, כל אלו ועוד מסייעים לשיפור הדימוי העצמי ולבניית ביטחון.

איזה סדנאות מתאימות לבני נוער?

כאשר פונים לבני נוער חשוב שהסדנאות יהיו רלוונטיות לגילם. כלומר סדנאות אשר עוסקות בנושאים אשר נוגעים לעולמם ולסיטואציות עמן הם מתמודדים. בנוסף סדנאות העשרה לבני נוער יש לבנות בהתאם לאופי הילדים, גילם וצרכיהם המיוחדים על מנת ליצור חוויה בלתי נשכחת ולהעביר את המסר בצורה הרבה יותר עניינית. תקופת הנעורים מאוד חשובה ובמהלכה בני הנוער מפתחים גישה ייחודית להם. יחד עם זאת הם גם עשויים להיות נתונים ללחץ חברתי או להשפעות ופיתויים שליליים ולכן חשוב להעניק להם כלים שיאפשרו להם להתמודד טוב יותר עם התקופה, לפתח שליטה עצמית, להביע עמדה ולשנות מצבים קיימים בהצלחה.

טיולי קונספט, אתגר וחוויה

סדנת אלכוהול והשלכותיו

בני נוער בגילאים האלו רוצים להתנסות ולא פעם בוחנים את הגבולות. שתיית אלכוהול היא חלק מכך. כתוצאה מכך נבנתה סדנת אלכוהול והשלכותיו המיועדת לבני נוער בכתות ט' עד יב' ושואפת לשנות את ראיית עולמם כלפי אלכוהול, על ידי הבנת ההשלכות הנלוות. במהלך הסדנה בני הנוער מקבלים מידע על אלכוהול והשלכותיו כחלק מהפעלה קבוצתית, כאשר הפעילות עצמה מועברת בצורה חווייתית. הסדנה מעבירה מסרים שונים ומטרתה לחזק את המשמעת העצמית של המשתתפים, לסייע להם להתמודד עם לחץ חברתי, להבין כיצד הם נראים בעיניים של החברים תחת השפעת אלכוהול וללמוד כיצד לעזור ולתמוך בחברים שנמצאים תחת השפעת אלכוהול. בסוף הסדנה מתקיים דיון על החוויה ועל אותם המסרים.

סנדת מניעת אלימות

לאלימות יש פנים רבות ומסרים חינוכיים נכונים יכולים בהחלט למגר אותה. בסדנת מניעת אלימות אשר מתאימה לתלמידים בכתות ז' עד יב', מועברים מסרים נגד אלימות לבני הנוער מתוך פעילות חווייתית. במהלך הפעילות מדמים לבני הנוער כל מיני סיטואציות מהחיים האמיתיים שגורמות להם להתמודד עם איבוד שליטה, כעס ומצבים מלחיצים. הסדנה כמו מציבה מראה בפני המשתתפים כדי שילמדו לזהות דפוסי התנהלות קיימים ויוכלו להתנהל טוב יותר במצבים אלו ברגע האמת. בתום הסדנה מקיימים דיון בין המשתתפים כדי לחלוק את הרגשות שעלו לאורך הפעילות.

מניעת שימוש בסמים

לידע יש כוח והידע הנכון בזמן הנכון יכולים לעשות שינוי או למנוע התנהגות שלילית. סדנת העשרה למניעת שימוש בסמים לבני נוער בכתות י' עד יב' מאוד חשובה כי מעבירה מידע הנוגע לשימוש בסמים, על ההשלכות הנלוות לכך, בין אם אלו השלכות פיזיות, מנטליות או חברתיות. במהלך הסדנה מדמים לנערים סיטואציות מהחיים שבהן מתפתים לסמים, תוך שמציגים במקביל גם את הסכנות הטמונות בכך. מכיוון שהפעילות מועברת בצורה מאוד חווייתית ואתגרית, היא גם משאירה חותם ומלמדת את המשתתפים לשים לב לנורות האזהרה בראשם.

העלאת המודעות לבטיחות בדרכים

סדנה זו אומנם מיועדת לילדים ובני נוער בטווח גילאים רחב, אך היא מותאמת לגיל המשתתפים באופן ספציפי. זוהי באמת פעילות ערכית שמדמה סצנות שלקוחות ישירות מהחיים ומשקפות את התנהגותם של נהגים והולכי רגל. השאיפה העיקרית של סדנה זו היא להעלות את המודעות לכל מיני מקרים שהולכי רגל ונהגים נחשפים אליהם ולעזור לפתח מודעות לסיכונים הקיימים על הכביש ולהשפעתם על החיים שלנו, כמו גם על הסביבה שלנו. לאורך הסדנה הפעילות מועברת בצורה חווייתית ומשלבת משימות פרטיות וקבוצתיות כדי להשיג את המטרה העיקרית והיא להטמיע שינוי התנהגותי אמיתי.

הגנה עצמית

הגנה עצמית זו פעילות מאוד חשובה שכדאי לרשום אליה בני נוער וילדים כאחד, לכן היא מתאימה לשכבות גיל מגוונות החל בכתה ד' ועד יב'. סדנת הגנה עצמית כוללת פעילויות שונות ונותנת כלים להגנה עצמית, כלים שבסופו של דבר, יחזקו את ביטחונם העצמי של המשתתפים. במהלך הסדנה בני הנוער צריכים לקחת חלק במשימות, להתגבר על פחדים ולחזק את הכושר המנטלי והפיזי שלהם. אם רוצים אפשר להפריד בין המגדרים, או לחלופין להתאים את הסדנה רק לנערות.

העלאת הדימוי העצמי וקבלת השונה 

עוד סדנה מאוד חשובה לגיל ההתבגרות עוסקת בהעלאת הדימוי העצמי וקבלת השונה. סדנה זו מתאימה לכתות ז' עד יב' והפעילות בה מתבצעת בזוגות וכוללת משימות אתגריות וחשיבה יצירתית. הפעילות עצמה שמה דגש רב על העצמה הדדית, חיזוק הביטחון העצמי ופיתוח הזהות ותחושת האני הפנימי אצל הנערים. במקביל הפעילות גם מחברת את הנערים לרגשות שליליים ומלמדת אותם לשנות את הרגשת הללו ולהעצים אצלם את תחושת המסוגלות. בגיל הנעורים זה חשוב לפתח דימוי עצמי חיובי ולהיות מסוגלים להכיל את השונה, כך שאין ספק שמדובר במסר מאוד חשוב.

צרו קשר