הפעלות לנערים בצל הקורונה

הפעלות לנערים בצל הקורונה

משבר הקורונה הוביל לסגירת בתי הספר כך שהמון נערים יושבים בבית רוב הזמן. מלבד המשימות הלימודיות שעליהן צריך לסמן וי חשוב לזכור שאלו ימים לא פשוטים עבור כולם, ובעיקר עבור בני הנוער. בהיעדר חיי חברה רגילים וללא מסגרת ושגרה מסודרת אי הוודאות רק מתחזקת ובני הנוער עלולים לחוות פגיעה רגשית ממשית. לכן דווקא בימים אלו יש מקום גדול לפעילות הבלתי פורמלית וחשוב להיות מאוד יצירתיים ולארגן הפעלות לנערים בצל הקורונה, במסגרת ההנחיות.

מה החשיבות של הפעלות לנערים?

תקופת גיל ההתבגרות מאוד מאתגרת מטבעה. נערים מתמודדים עם המון אתגרים על בסיס יומיומי ולכן לא פעם הם צריכים תמיכה והכוונה. הפעלות לנוער בעלות חשיבות רבה במיוחד בתקופה זו, הן מעניקות המון כלים חיוניים ומאפשרות לנערים להתמודד עם מצבי חיים שונים שאופייניים לגיל זה ובכלל. ישנם סוגים שונים של הפעלות לבני נוער, החל מסדנאות העשרה שנבנות בהתאמה אישית, דרך טיולי קונספט, אתגר וחוויה ועד תכנית פעילות שנתית.

שתי ציפורים במכה – עניין וערך מוסף בכל מפגש

בעוד שעם ילדים קטנים יש המון פעילויות שאפשר לעשות לאורך תקופת הסגר, עם נערים זה די מאתגר. בזמן שהם אינם לומדים דרך הזום, הם עשויים למצוא את עצמם מעבירים זמן מול מסכים, וכשאין סגר, מתאגדים לפעילות חברתית בכוחות עצמם, לרוב ללא פיקוח של מבוגרים. בגיל ההתבגרות מפגשים כאלו עלולים להוביל לפיתויים וגירויים שליליים, לחץ חברתי שלילי ועוד. על ידי הפעלות שמותאמות לבני נוער והענקת הכלים הנכונים, אפשר להיות הרבה יותר שקטים ולדעת שבני הנוער בעלי ביטחון עצמי ופועלים בכל סיטואציה בהתאם לעקרונות שלהם ולכלים שרכשו.  

סוגים שונים של פעילויות

ישנם סוגים שונים של הפעלות שמתאימות לנערים, והבחירה תלויה בכל מיני משתנים. עכשיו בתקופת הקורונה כאשר הנערים אינם בבית הספר זה זמן נהדר לתאם להם פעילות בעלת ערך חינוכי. כאשר מגיעים בקבוצה אפשר בהחלט גם להתאים את הפעילות לסוג הקבוצה באופן אישי, בהתאם לתחומי העניין או לבקשה ספציפית.

הפעלות לנערים בצל הקורונה

בין הסוגים השונים של הפעלות לנערים שניתן למצוא:

סדנאות העשרה

סדנאות העשרה מסוגים שונים מאפשרות להטמיע ערכים חינוכיים שילוו את הנערים לאורך זמן ויאפשרו להם לעשות שינוי. התקופה של גיל ההתבגרות מאוד מכרעת והסדנאות מתמקדות בנושאים רלוונטיים לתקופה זו, תוך שמעניקות כלים שימושיים לבני הנוער שיאפשרו להם להתמודד טוב יותר עם מצבים שונים, להגן על עצמם, להפגין שליטה עצמית ואפילו לשנות מצבים קיימים. אפשר לתאם מפגש חד פעמי או לבחור בכמה מפגשים, בהתאם לרצון ולצורך ובנושאים מגוונים, כמו למשל:

  • סדנת העצמה אישית אתגרית
  • פעילות odt למנהיגות
  • סדנת גינון טיפולי ועבודת אדמה
  • סדנת הישרדות וקיימות אקולוגית
  • הגנה עצמית ואמנויות לחימה
  • סדנת פארקור והתגברות על פחדים
  • פעילות גרפיטי וציורי קיר

את הסדנאות השונות ניתן להתאים לאופי הקבוצה ולכמות המפגשים הרצויה. וכמובן שישנן עוד הפעלות בתחומים שונים שזמינות לנערים בתקופה זו.

תכנית פעילות שנתית

אם באמת רוצים לחולל שינוי משמעותי בחייהם של נערים, תכנית פעילות שנתית תהיה בחירה מעולה. כך במקום כמה מפגשים בודדים, ניתן יהיה ליצור תהליך חינוכי שלם, שמועבר לנערים על ידי תכנית ארוכת טווח במטרה ליצור תחושת העצמה עצמית וקבוצתית. תכנית פעילות ארוכת טווח יוצרת הזדמנות לשינוי אמיתי ופועלת להשגת יעדים ומטרות שהוגדרו מראש. כמו כן לאורך התכנית עורכים בקרה ופיקוח מסיקים מסקנות ופועלים להתאמת מתווה להמשך.

הפעילויות מועברות על ידי מדריך ובמהלכן מתמודדים הנערים עם אתגרים ופעילויות פיזיות ומנטליות מגבשות. בסוף התכנית החניכים יקבלו תעודת סיום והערכה וכמובן שמצטיינים יקבלו אפילו תעודת הצטיינות.

טיולי קונספט, אתגר וחוויה

טיולים בטבע מעודדים עצמאות, משרים אווירה של חופש ומעצימים המון את הנערים. אופי הטיול נקבע בהתאם למטרות שעבורן תואם ולמשתתפים עצמם. כאשר המטרה היא ליצור חוויה כמה שיותר מעצימה ובעלת השפעה לאורך זמן. ישנם כמה סוגים של טיולים מהם אפשר לבחור, ביניהם:

  • טיולי הישרדות – אלו טיולים שנמשכים בין שלושה עד חמישה ימים ובמהלכם קבוצה של נערים יוצאת להרפתקת הישרדות. רוב הנערים חוזרים מטיולים כאלו עם תובנות חדשות לגבי עצמם, החיים, והיכולות שלהם. במהלך הטיול הנערים מקבלים על עצמם החלטות קבוצתיות, לוקחים אחריות, פותרים בעיות, מפתחים כישורי מנהיגות, מתמודדים עם פתרון בעיות ולומדים כיצד להתחשב בזולת. התנאים בטיול לא פשוטים והתמודדות עמם מובילה לחוויה מעצימה.
  • טיולי אתגר וחוויה – במהלך הטיול המשתתפים יוצאים מאזור הנוחות שלהם אל עבר מסע אשר גורם להם להתמודד עם סיטואציות שונות תוך שיוצר גיבוש ומסייע לפתח זהות של "אני" בתוך הקבוצה. הפעילויות המאתגרות מותאמות לנערים כמו למשל סדנאות שטח, משימות בקבוצות, בישולי שדה, משימות בזוגות, שיחות אישיות, דיונים קבוצתיים וכדומה. כמו כן לכל אורך הטיול מועברים תכנים חינוכיים ובזכות החוויה העוצמתית והמעצימה הם מושרשים.
  • טיול אופניים – עוד סוג מיוחד של טיול שמתאים כהפעלה עבור נערים בתקופת הקורונה הוא טיול אופניים במסלולים שונים. ניתן לצאת לטיול של יום אחד, ולחלופין, אפשר לשלב גם לינה ולהפוך את הטיול לעוד יותר חווייתי. מעבר לחוויה עצמה, רכיבה על אופניים זו פעילות ספורטיבית ודינמית בעלת השפעה חיובית על הנפש והגוף, אשר תשפר את מצב הרוח, תעלה את המורל ותעצים המון את הנערים.

 

לסיכום, יש המון הפעלות לנערים, ועכשיו כאשר יוצאים מהסגר אך החזרה למסגרות עדיין לא נראית באופק, זה זמן מעולה לתאם סדנה, טיול או תכנית שנתית ולתת לנערים את כל הכלים הנחוצים כדי לצמוח מהתקופה, ללמוד על עצמם ועל היכולות שלהם וליהנות מחוויה מעצימה ומשמעותית שתלווה אותם למשך שנים ותהפוך לזיכרון בלתי נשכח.

צרו קשר