סוגי פעילויות לנוער בסיכון

סוגי פעילויות לנוער בסיכון

בואו נהיה כנים, כשהילדים מגיעים לגיל ההתגברות ישנם רגעים שכל מה שאנו רוצים הוא לתלוש את השערות. אולי המתבגרים הצעירים גם אימצו התנהגויות מעט מטרידות. למרות שכל בני הנוער מעט מאתגרים סביב גיל ההתבגרות, ישנם כאלו שנמצאים בסיכון אמיתי, כלומר במקביל לאתגרים "הרגילים" שבני נוער אחרים בגילם מתמודדים אתם, הם נמצאים במצוקה או במצבים שממש מסכנים אותם. ישנם גורמים רבים שעלולים להוביל בני נוער לחיות תחת סיכון, החל בגורמים חברתיים, לימודיים, משפחתיים, דרך משברים והיעדר ערך עצמי ועד התמכרות מסוגים שונים.

המטרה – לעלות על דרך המלך שוב

יש המון פעילויות שכל מטרתן היא להחזיר בני נוער בסיכון למסלול חיים חיובי. לא משנה עם איזה אתגר הם מתמודדים, הפעילויות הנכונות יכולות להעלות את ההערכה העצמית שלהם ולעזור להם לפתח נקודת מבט יותר חיובית על החיים. כל בני הנוער זקוקים לעזרה ותמיכה בשלב כזה או אחר, אך בני נוער שנמצאים בסיכון זקוקים לכך אף יותר. פעילויות לבני נוער מתקיימות בקבוצות, או באופן פרטני, הן דינמיות ואתגריות והן בעיקר מציפות בעיות ואתגרים שבני נוער בסיכון מתמודדים איתם, כדי שיוכלו להתקדם לפתרונם, אם באמצעות דיון על הנושא ואם בעזרת פעילויות ממוקדות בנושאים שונים.

על טיבו של המדריך

כאשר מקיימים פעילויות לנוער בסיכון, אי אפשר לבחור בכל מדריך. על המדריך שמעביר את הפעילות להגיע מעולם דומה לעולמם של הנערים, כדי שיוכל להזדהות אתם, ויותר מכך, כדי שהם יוכלו להזדהות אתו. המדריך יודע כיצד לעבוד עם נוער בסיכון, והפעילויות בהנחיתו מעודדות את בני הנוער לצאת מאזור הנוחות שלהם, ולהתמודד עם המחשבות והרגשות שמפעילים אותם, כדי שיצליחו לחשוב יחד על פתרון להתמודדות עם כל בעיה ואתגר. בנוסף, הוא יוצר עבורם סביבה תומכת, מעודד אותם להצלחה, מציג את המשימות בצורה כמה שיותר ברורה ומעצים את תחושת המסוגלות שלהם.

פעילות על חברות

המון בני נוער מגיעים למצבים מסוכנים בגלל שהם מתמודדים עם קשיים במיומנויות התקשורת שלהם. כתוצאה מכך קשה להם להיפתח, להכיר אנשים חדשים, לפתח שיחה, לשתף פעולה וכדומה. ישנם גם בני נוער שהתקשורת שלהם תהיה מעט יותר אגרסיבית כתוצאה מכך. לא פעם החברה סביב הנערים מתייגת אותם גם כלא חברתיים והם סובלים מניכור ומחוסר יכולת להעביר את כוונותיהם בצורה נכונה. פעילות על חברות עוזרת למתבגרים ללמוד כיצד לתקשר בצורה בונה וחיובית, לחזק את הדימוי העצמי, ליצור חברויות חדשות עם משתתפים אחרים ועוד.

פעילות על שייכות לקבוצה

הפעילויות השונות לנוער בסיכון צריכות להעניק למשתתפים ערך מוסף, כמו גם כלים שיעזרו להם להתמודד יותר טוב עם קונפליקטים, לשפר את המשמעת העצמית ולקבל אחריות. המדריכים שמעבירים פעילות על שייכות לקבוצה מהווים מודל לחיקוי, מעודדים עשייה משותפת על ידי חשיפת בני הנוער לפעילות אתגרית וחווייתית, ופועלים לחיזוק תחושת השייכות של בני הנוער, בין אם לקבוצה, ובין אם לחברה שבה חיים. באמצעות הפעילויות הילדים מרגישים יותר מעורבת ומחויבות, ורמת המודעות שלהם הולכת וגדלה במקביל. המטרה הסופית היא לאפשר להם להרגיש שוב שייכים, למצוא את מקומם ולקבל הזדמנות נוספת כדי לממש את הפוטנציאל שלהם ולהשתלב במסגרות נורמטיביות שוב.

סוגי פעילויות לנוער בסיכון

פעילות העצמה לילדים/נוער

אחת הדרכים לעזור לבני נוער וילדים לחוש תחושה של העצמה ומסוגלות היא עלי ידי הוצאתם מאזור הנוחות. טיול בחוץ הוא סוג של הרפתקה שלא חווים כל יום ופעילות העצמה לילדים/נוער שתעזור לבני נוער בסיכון להתנתק קצת מהסמארטפון שלהם, מהרשתות החברתיות ומכל שאר הסחות הדעת המודרניות, שמונעות מהם רגע לעצור ולהסתכל פנימה. כוח הריפוי של הטבע מאוד גדול, ופעילות כזו הולכת וצוברת תאוצה רק בגלל שיש לה השפעה כל כך חזקה. בנוסף, היא מעצימה את תחושת השייכות של בני הנוער לקבוצה, ומאפשרת להם להתמודד עם אתגרים שונים ומגוונים שלא היו חווים בכל יום רגיל. בין אם מדובר בטיולי הישרדות, בין אם בטיולים לכמה ימים, ובין אם בסדנאות ופעילויות ליום אחד בלבד, החוויה הסופית מאוד מעצימה ובלתי נשכחת.

פעילות בנושא רעות

אין שום דבר שמשנה את נקודת המבט על החיים יותר מלעזור לאחרים. כאשר בני נוער בסיכון מבינים שיש בכוחם להשפיע באופן חיובי על חייהם של אחרים, השינוי בגישתם יכול להיות דרמטי. פעילות בנושא רעות יכולה לעזור המון לבני נוער בסיכון לפתח חברויות חיוביות ומיומנויות שונות. פעילויות העוסקות ברעות משלבות גם ערכים של הדדיות, עידוד לשיתוף פעולה ועבודת צוות, ויצירת חוויה משמעותית, שתחזק את הביטחון העצמי, תעצים כל משתתף בנפרד ותיצור שוויון בין כל המשתתפים.

סוגי פעילויות – נושאים

פעילויות לנוער בסיכון מתמקדות בנושאים יומיומיים, מה שעוזר למשתתפים לרכוש כישורי חיים ולהציף אתגרים ובעיות בסביבה חדשה. בפעילויות עוסקים במגוון רחב של תחומים כמו אלימות, התמכרות, התמודדות עם מצבי לחץ, כעס ואובדן שליטה, הגנה עצמית, בטיחות בדרכים, חיזוק הדימוי העצמי, העצמת תחושת האני הפנימי ועוד. הפעילויות אולי עוסקות בנושאים שונים אך הן מבוססות על אותו עיקרון של שילוב משימות אישיות וקבוצתיות תוך יצירת שיח פתוח. כדי להפיק את המרב מהפעילויות ניתן לבחור בתכנית פעילות שנתית, בה המפגשים נערכים אחת לשבוע, בהתאמה אישית למשתתפים וטווח הזמן הגדול יחסית מאפשר באמת להגיע לפריצות דרך והישגים.

המומחים לבניית פעילויות לבני נוער וילדים

אם אתם רוצים ליצור סביבה תומכת לבני נוער בסיכון ולאפשר להם לחזק את הדימוי העצמי, לתת להם כלים ואת ההזדמנות לשינוי ומימוש עצמי, הגעתם למקום הנכון. אנו מעמידים לרשותכם מגוון רחב של פעילויות במתכונות שונות וחוויתיות. הצוות שלנו מורכב ממדריכים מקצועיים שנבחרו בקפידה ובעלי ניסיון רב, והפעילויות נבנות בהתאם לדרישות והיעדים של הלקוחות, כדי שהמטרות יושגו בהצלחה.

צרו קשר